Za mnoho dopravních nehod mohou drobnosti



Statistiky dopravních nehod poskytují zajímavé údaje, kterým by mnozí z nás nedokázali uvěřit. Řada lidí se totiž domnívá, že většinu nehod zaviní nepřiměřená rychlost, alkohol a špatný technický stav vozidla. Právě tyto tři důvody nejsou nejčastější příčinou, ale mnohé „drobnosti“, kterým lidé často vůbec nevěnují pozornost.
tachometr vozu

Nesprávné držení volantu

Na jedné z prvních výukových praktických lekcí v autoškole se budoucí řidič seznamuje s tím, jak správně držet volant. Zdá se to být malicherné, až trapné, něco takového se učit, ale překvapivě si zlozvyk špatného držení volantu do řízení vozu v praxi přinese až polovina řidičů. Správná poloha rukou je podle ručiček ciferníku hodin „za deset minut dvě“.  Nikoliv „za deset minut půl osmé“. Častým zlozvykem je držení volantu stabilně jen jednou rukou, jestliže totiž nedržíte volant pevně, v nenadálé situaci při smyku nebo překážce na vozovce ztrácíte nad vozem kontrolu.
ford mondeo

Nastavení sedačky a volantu

Poměrně klíčová záležitost, přesto často opomíjená, zvláště tam, kde se o jeden vůz střídá více osob. Jakmile je totiž poloha řidiče v autě nevhodná, značně se tím snižuje komfort při řízení a reakce řidiče. Každá maličkost se počítá a v tomto případě jsou špatně dostupné pedály a poloha volantu a řadicí páky v kritických situacích mnohdy otázkou života a smrti.

Bezpečná vzdálenost

Jednou z nejhorších vlastností na silnicích je lidská naivita. Podle názoru některých odborníků by výukové lekce v autoškolách měly být navýšeny o praktické testování jízdních vlastností na závodním okruhu při vyšších rychlostech a za deštivého počasí nebo v zimních podmínkách. Většina nezodpovědných řidičů totiž vůbec nedomýšlí dodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Např. na dálnici při rychlosti kolem 110 km/h činí jednu reakční sekundu délka 40 metrů. Když se zkrátka na vás někdo nalepí při takové rychlosti, tak není třeba popisovat, co pak může nastat.

Tunelové vidění

To je častý případ situací, kdy jedete po dálnici monotónním způsobem delší dobu za vozidlem a „pověsíte se“ na jeho zadní světla. Při takové jízdě bez mnoha vnějších podnětů dochází k jevu tunelového vidění, kdy sledujete jen ta světla před sebou a nevnímáte reálnou situaci kolem vás. V nenadálém okamžiku se pak reakční čas prodlužuje až několikanásobně.
auto na tréninku

Ztráta soustředění

Jedna z nejčastějších příčin nehod a viníkem bývá zpravidla mobilní telefon, navigace, hovor se spolujezdcem, a dokonce i hlasitý poslech hudby. Tyto situace lze přirovnat k mikrospánku, kdy na okamžik ztratíte plnou kontrolu nad vozidlem, a při vyšších rychlostech to často bývá osudné.

Posted in Nezařazené